مطالعات بررسي و امکان سنجي ارائه طرح‌هاي پايدارسازي زمين لغزش در محدوده‌هاي منتخب در دره غربي سد رودبار لرستان

عنوان پروژه: مطالعات بررسي و امکان سنجي ارائه طرح‌هاي پايدارسازي زمين لغزش در محدوده‌هاي منتخب در دره غربي سد رودبار لرستان 

كارفرما: شرکت توسعه صنايع آب و نيروي ايران

شرح مختصر اهداف، مراحل و دستاوردها:

نيروگاه سد رودبار لرستان در دره غربي دره سد واقع شده است. کل اين منطقه در کمربند چين‌خورده رانده شده زاگرس و نزديک به گسل سراوند-بزنويد (گسل قالي‌کوه) واقع شده است که پاره‌اي از گسل اصلي جوان زاگرس مي‌باشد. اين منطقه داراي توپوگرافي بسيار خشن و تکتونيزه مي‌باشد. به طور طبيعي واريز‌هاي روي بستر سنگي آمادگي بسيار بالايي براي بروز پديده زمين لغزش دارند. اين شرايط در اثر بارندگي­هاي اخير و مرطوب شدن محيط تشديد يافته و تأسيسات جنبي از قبيل ساختمان اداري، خوابگاه و مهمانسرا،‌ تأسيسات ساختماني وابسته به خط لوله انتقال به نيروگاه،‌ نيروگاه، کارگاه‌هاي مختلف، راه‌هاي دسترسي و ورودي‌هاي تونل‌هاي دسترسي را در معرض آسيب و يا مدفون شدن زير خاک­هاي لغزش ­يافته قرار داده است.

در اين مطالعات پس از بررسي مطالعات پايه هواشناسي، فيزيوگرافي، هيدرولوژي، زمين شناسي و ژئومرفولوژي، ژئوتکنيک و لرزه نگاري، ابتدا به بررسي و امکان سنجي ارائه طرح‌هاي پايدارسازي زمين­لغزش در اين منطقه پرداخته و سپس طرح­هايي براي کاهش نرخ فعل و انفعالات ذکر شده ارائه خواهد شد.

Loading